Influencer kampagne eksempel - 18 år

I denne artikel får du et indblik i, hvad du skal tænke på - både i forhold til:

  1. Hvilke influencers, som du bruger
  2. Hvem er din markedsføring rettet imod?

Lad os starte med at se på, hvad du skal have øjnene op for, når du bruger teenage influencers.

Når en influencer er 18 år, så er influenceren som udgangspunkt myndig. Derved kan influenceren selv bestemme, hvad influenceren ønsker at reklamere for, uden at spørge sine forældre. Omvendt, så skal alle influencers under 18 år, have deres forældres skriftlige samtykke, for at kunne lave en influencer kampagne for dig. Har du specifikke spørgsmål til eksempelvis om en underskrift fra en 'pap-forældre', eller én forældre (ikke to) er gyldig osv., så bedes du kontakte din advokat.

Og i forhold til reglerne på dette område, kan det være en god idé, at læse, hvad Forbrugerombudsmaden siger i forhold til børn, unge og markedsføring.

Forbrugerombudsmanden

Forbrugerombudsmanden pointerer en række skærpende krav, når det gælder markedsføring overfor unge under 18 år. Det skyldes, at denne målgruppe ofte er mindre kritisk, uerfaren og mangler en grad af refleksion i forhold til, om et produkt kan leve op til de informationer, som er givet i markedsføringen. 

Du kan blandt andet gå ud fra:

  • Jo yngre målgruppen er, jo mere transparent skal du være i forhold til, at gøre opmærksom på, at der er tale om en reklame
  • Skjult reklame der decideret ulovligt
  • I reklamerne må der ikke benyttes: Vold, overtro eller frygt
  • Unge under 18 år kan ikke tegne abonnementer, uden forældrenes samtykke
  • Du må heller ikke sælge noget til børn under 18 år via din webshop, uden forældrenes samtykke

Ud over du på denne måde er med til at beskytte børnene, så er reglerne også med til at sikre, at der er ens regler - både for dig, og dine konkurrenter.

Influencer kampagne eksempel

Men det er ikke kun Forbrugerombudsmanden, som sætter en række krav. Det gør en lang række sociale medier også, eksempelvis Instagram og Facebook.

Instagram og Facebook

Hos Instagram og Facebook står det i deres fællesskabsregler, at indhold i blandt en af følgende kategorier, ikke kan markedsføres via deres social media platform:

  • Voksent indhold, herunder også dating
  • Seksuelt indhold
  • Euforiserende stoffer
  • Gaming

Som du måske bemærkede, så er 'dating' også kategoriseret som voksent indhold. Det skyldes, at Instagram og Facebook er amerikanske selskaber.

De ønsker ikke at vurdere, om der er tale om:

  • en platform, der er skabt blot for at to mennesker kan lære hinanden bedre at kende
  • tilfredsstillelse af seksuelle lyster af enhver art

Det kan du læse mere om her: Facebook retningslinjer

Influencer eksempel

Som du kan se af de to fotos på denne side, så havde 'Minrecept' succes med at bruge en influencer på mere end 18 år, da der var tale om et medicinsk produkt, nemlig p-piller. 

Influenceren lavede både en Instagram post og en story. I starten af begge posts, blev der markeret med: Reklame, og med henvisning til branded, som man skal i følge Forbrugerombudsmandens anvisninger.

Havde Minrecept lavet en traditionel push-reklame, så ville markedsføringen ikke have været så personlig, som ved brugen af en SoMe-influencer.

Det fremgår også, at influenceren er værdsat af følgerne. Se blot de søde kommentarer:

Influencer post for Minrecept

Key take aways:

Vi håber med denne artikel at have synliggjort, at influencers er gode, men både i forhold til markedsføring overfor unge under 18 år, og brugen af influencers under 18 år, bør det give anledning til en ekstra indsats, så du beskytter de unge forbrugere, og overholder markedsføringsloven.

De væsentligste pointer er:

  • Er der lovkrav til alder, når det gælder markedsføring af dit produkt?
  • Kan dit produkt have stødende karakter?
  • Har du skriftligt samtykke fra forældrene til unge under 18 år, som du gerne vil have til at markedsføre din service eller dit produkt?
  • Processen kan tage længere tid for at få det formelle på plads, når man vælger en influencer under 18 år, frem for en influencer, som er over 18 år
  • Markedsføring målrettet unge under 18 år, har skærpende krav

Er du klar til at prøve influencer marketing, så kan du prøve Loggershut gratis i 7 dage, hvis du vælger PRO-pakken: