Content marketing

Content marketing inkluderer både produktion og delinger m.m. Vi ser her på, hvordan du kan få succes med med content marketing. Artiklen er umiddelbart lidt lang, men læser du det hele, så vil du være rigtig godt klædt på til at enten selv lave dit content, eller vide, hvad du gerne vil lægge vægt på, hvis du ønsker at få hjælp til din content marketing.

Du kommer i denne artikel hele vejen rundt om content marketing via:

Spild af tid er træls

Ikke bare i Jylland, hvor vi kommer fra, men i hele Danmark beskriver ordet: Træls, den situation, hvor noget ikke giver mening, eller når noget går dig på.

Og det gik os rigtig meget på, da vi fandt ud af, hvor tidskrævende og svært det var at finde gode influencers til en fair pris. Derfor udviklede vi: Loggershut, som gør det let for dig at skabe opmærksomhed omkring dit brand og salg af produkter og services.

Vælger du Loggershut som leverandør til at lave influencer og content marketing, så har du allerede sparet dig selv for masser af tidsspilde og ærgrelser.

Vi gennemgår herunder de fordele og muligheder du får ved at bruge Loggershut til styrkelse af dit brand og skabelse af content marketing.

Marketing strategi

Du vil helt sikkert gerne have det bedste resultat ud af dit marketingbudget. Derfor er det vigtigt, at du ikke bare bruger en masse tid på at finde mere eller mindre tilfældige social media influencers, som du tror vil være gode for dit brand.

Hvordan du distribuerer dit markedsføringsbudskab og eksekverer herpå, i forhold til en handlingsplan, er her, hvor Loggershut blandt andet kan gøre en stor forskel for dig.

Men lad os først gøre det helt klart:

Derfor, Loggershut er det sted, hvor du sparer masser af tid, når din marketing strategi ligger fast, og du er klar til at eksekvere på: Marketing, som er en del af dit marketing mix .

Her kan du læse mere om: 6 trin til en god content marketing strategi

Inbound versus outbound marketing

Ved traditionel markedsføring prøver man at råbe potentielle kunder op, selvom man ikke ved, om modtagerne er interesserede eller ej. Eksempler herpå kan være tv- eller postomdelte reklamer, bannerannocering eller outsdoorreklamer. Denne form for markedsføring kaldes ”outbound marketing”. Da vi bruger vores smartphones til research og de sociale medier, kan det nok ikke overraske nogen, at outbound marketing hurtigt kan blive en dyr form for markedsføring.

Modsat outbound marketing, så virker inbound marketing generelt væsentligt bedre. Og det er netop inbound marketing, som kendetegner influencer og content marketing. Her skabes content, som vejleder forbrugerne i købsprocessen.

Du får som kunde hos Loggershut direkte adgang til troværdige sælgere af dit produkt, nemlig de troværdige influencers. Influencerne kan så køre en dialog med deres følgere og afhjælpe spørgsmål i forhold til deres personlige oplevelse af dit produkt.

Lad os se på forskellige former for marketing:

Visuel marketing

85% af de indtryk, som vi modtager bliver bearbejdet af vores synssans. Derfor er visuel marketing så vigtigt!

Når du gerne vil bruge influencer marketing, så er noget af det første, som du skal spørge dig selv om: Er mit produkt eller min service velegnet til visuel marketing? Modebranchen og andre brancher med lækre farver og styles har derfor kronede dage på Instagram med influencer marketing.

Men selvom dit produkt ikke er tøj, sko eller accessories, så kan det sagtens være, at dit produkt er velegnet til influencer marketing. Eksempler herpå kunne være:

  • Test at gadget via YouTube
  • Test af app via YouTube
  • Dit produkt bliver en del af en situation eller et fotomiljø, og derfor bliver velegnet til Instagram

Social media marketing

Visuel og social media marketing går hånd i hånd. Når du siger visuel marketing, så siger du også social media marketing - i hvert fald når vi går ud fra, at du gerne vil have fordelene ved at bruge inbound marketing.

Loggershut arbejder ikke på alle social media platforme, men på primært på de SoMe-platforme, hvor vi ved, at du kan få succes. Det vil sige, at vi sammen med dig skræddersyer en mediepakke, som er optimalt til dit brand.

Det giver eksempelvis ikke mening at bruge Twitter til at promovere et smukt foto af dit produkt. På samme måde kan et medie med de fordele og ulemper det giver, godt have en overvægt i en bestemt aldersgruppe.

Event marketing

Vil du gerne skabe opmærksomhed omkring en nyåbning af en butik, et nyt produkt eller et event, som du har brugt en del energi og økonomi på at få skabt, så kan du let via Loggershut få inviteret de helt rigtige influencers.

Influencerne vil føle sig unikke, og disse influencers, som typisk er instagrammers kan lave gode situationsposts i dit miljø og med dine produkter. Denne type posts kan ofte skabe både gode delinger og interaktion med influencernes følgere. 

Ambassadør markedsføring

Du kan vælge via Loggershut at skabe et ambassadørkorps. Det kan være en fordel i den sammenhæng, at du ønsker at bruge en eller flere influencers igen og igen. Et godt argument herfor er, at en influencer er unik i sin niche, og derfor har en meget dedikeret fanskare.

Det kan også være fordi, at influenceren har en stor fanskare, eksempelvis inden for gaming, og derfor er en attraktiv ambassadør for dig.

Kunsten er at skabe en relation og et miljø, så ambassadøren forbliver ambassadør for dig, men ikke overskygger dit brand.

For at have ambassadørens loyalitet, så kan du med fordel betragte ambassadøren som en ekstern medarbejder, som skal plejes med ros og feedback, ligesom de kollegaer, som du ser på daglig basis.

International markedsføring

Sidder du med et brand, som ikke kun sælges i ét land, men på flere markeder, så er Loggershut også i den sammenhæng et naturligt og godt valg for dig.

Loggershut er online i en lang række lande, så via Loggershut har du direkte adgang til influencers, der taler det lokale sprog.

Det er ikke uden grund, at vi i Loggershut tænker globalt, men arbejder lokalt. Det vil give dig den afgørende hjælp i dit daglige arbejde med at implementere markedsføringskampagner.

Content Marketing Bureau

Content marketing hos Loggershut inkluderer:

1) Finde de influencers, der er bedst for dit brand

Ud fra dit brand lægger vi en plan for, hvilke influencers, som kan skabe den bedste story telling omkring dit brand. Det kan eksempelvis være tidligere posts, blogindlæg og videoer, som gør influencerne interessante eller fordi, at influencerne er rigtig gode indenfor en bestemt niche, som passer til din branche eller dit produkt.

Det kan også være valget af eller en kombination af: Digitale bloggere, Social media influencers (Instagram, Facebook og YouTube m.m.) På den måde kan du både få adgang til bloggers og vloggers, hvor de sidstnævnte er influencers, som laver video.

Dette sammenholdt med det store antal influencers som vi efterfølgende screener, er en tidskrævende proces.

Når man så dertil ligger, at nogle influencers eksempelvis:

  • allerede er kontraktligt forbundet til en af dine konkurrenter
  • er fuldt booket i din kampagneperiode
  • måske har for høje forventninger til aflønning i forhold til dit kampagnebudget

så kan det ikke være den helt store overraskelse, at det er her, at Loggershut også kan gøre en kæmpe forskel for dig.

Hvis du søger mega-influencers med 100.000+ følgere, eller på anden måde højt profilerede og kendte influencers, så er Loggershut kun det rigtige sted for dig, hvis din markedsføringsstrategi er, at bruge de dyre mega-influencers til at skabe hype, og du så efterfølgende drypvis gerne vil bruge micro-influencers til, at skabe lang holdbarhed til din markedsføringskampagne.

Søger du micro-influencers, fordi du ved, at du her får mest for dit markedsføringsbudget og bedre interaktion mellem influencerne og deres følgere eller abonnementer, så er du også landet det helt rigtige sted.

2) Skabe autenticitet i kommunikationen

Når du vælger at bruge social media influencer, så vælger du også at sige ja tak til at bruge den præmis, at SoMe-influencerne stiller deres univers til din rådighed. Dermed menes ikke, at du kan bestemme hvad influenceren siger, eller sætte rammen for, hvordan dit produkt eller din service bliver præsenteret. Det kan virke angstprovokerende, men du får det klart bedste resultat, hvis influencerne bruger deres eget miljø, da du alternativt vil skabe unødvendig støj i influencerens troværdighed og kommunikation med influencernes følgere.

Hvis vi forestiller os, at du skal overbevises om at købe noget, så vil du højere grad være tilbøjelig til at købe, hvis du har tillid til sælgeren eller reklamen. På samme måde vil dit brand få glæde af den ægthed som influencerne helt naturligt skaber, når dit markedsførings- og salgsbudskab skal formidles.

 

 

3) Kreativitet

Idet at mange af micro-influencerne ikke er trænede professionelle, så er der også en række ting og tricks, som micro-influencerne skal lære hen ad vejen.

Vi træner derfor vores micro-influencers i at blive mere kreative, give micro-influencerne inspiration og være deres vejleder i forhold til, hvad der kan lade sig gøre, og hvad der ikke ubetinget er en god idé.

4) Markedsføringsloven

Vi gør vores bedste for, at vi opfylder retningslinjerne som Forbrugerombudsmanden har udstedt. Herunder hører, at de yngste af vores influencers skal have deres forældres accept, hvis der skal indgås et kommercielt samarbejde. De influencers, som laver et job, som er formidlet af Loggershut, vil være instrueret i, at #reklame og #brand/virksomhed skal fremgå som det første i forbindelse med et kommercielt indlæg.

Derudover har Loggershut fravalgt at være bindeled mellem influencers og virksomheder, der tilbyder sex, hårde stoffer og gambling.

5) Tidsplan

Influencers kan ligesom mange andre mennesker have en travl hverdag. Derfor er det ikke alle influencers, som er lige hurtige til at svare og lave posts.

Vi følger vores influencers tæt, og optimerer hele tiden, så vi ved hvilke influencers, som er bedst til at levere til tiden.

6) Aflønning

Om du vil afregne i produkter, services, penge eller en kombination heraf, så kan Loggershut være behjælpelig i denne sammenhæng.

Typisk vil du selv udsende produkterne direkte til influencerne, men betaling er som hovedregel ikke noget dit bogholderi er vildt begejstret for, hvis der er tale om mange små transaktioner.

Sidder du med et affiliate program, så er der en grundlæggende udfordring i at forklare influencerne værdien heri.

7) Analyse

Både i vores screening efter de bedste influencers for dig, og når du har gennemført dine kampagner via Loggershut, så har vi adgang til væsentlige data såsom:

  • Engagement rate som er lig med det totale antal engagements (såsom likes, kommentarer og delinger på eksempelvis en influencers Instagram profil), som du dividerer med det totale antal følgere. Dette tal divideres med antallet af posts for denne influencers på Instagram. Så har du gennemsnittet af engagement pr. Instagram post. Forvirret? Hvis ja, så er der endnu en god grund til at bruge Loggershut ;)
  • Reach (antal personer/potentielle kunder, som eksponeres for dit brand via en given influencer i kampagneperioden)
  • Effektmåling så du ved, hvad der fungerer, og hvad der eventuelt ikke fungerer

Likes (synes godt om), antal følgere, kommentarer mm. er alle faktorer som vi bruger i vores analysearbejde.

8) Content SEO

Søger du bloggere, der gerne vil skrive artikler om dit produkt eller dine services, så kan du opnå at få et værdifuldt link til dit website. Det kan være med til at skabe en naturlig linkprofil for dit website, og du derved styrker dit website i søgemaskinerne såsom: Safari, Google og Bing.

Da der i dette tilfælde ikke er tale om en kampagne, kan Loggershut ”kun” være dit værktøj til at komme i kontakt til bloggerne, men Loggershut kan ikke på den lange bane garantere for, at blogindlægget med dit link forbliver online. Samme udfordring kan du også opleve via andre medier, så arbejder du med søgemaskineoptimering, så er dette ikke en nyhed for dig, men blot en normal præmis.

9) Undgå dyrt software

Med Loggershut slipper du for at købe en lang række software, som enten pr. styk eller samlet set bliver en alt for dyr løsning for dig.

Indledningsvis gjorde vi opmærksom på, hvad Loggershut ikke er. Vi er nemlig ikke et reklame- eller marketingbureau.

Du kan derfor betragte Loggershut som en: One stop shop solution til implementering af din markedsføringskampagne – og her får du value for money.

Er du allerede overbevist, og gerne vil igang med at skabe din første content marketing kampagne?

Content plan

Om du vælger at bruge dit content marketing bureau til at lave en content plan, eller du gør det selv, er ikke så afgørende. Så her vil vi gennemgå, hvad din content plan skal indeholde, og hvilken type content, som du kan bruge til dine kampagner.

Lad os starte med selve content planen:

I eksempelvis et excelark laver du følgende kolonner:

  • Dato for publicering
  • Type content
  • Titel - beskrivelse
  • Producent
  • Deadline for content
  • Ansvarlig - redaktør

I rækkerne under ovenstående kolonner kan du eksempelvis indsætte de forskellige former for marketing, som er beskrevet tidligere i denne artikel.Under hver kolonne indsætter du en række pr. dato for publicering af content. På den måde har du et content årshjul, og kan det efterfølgende år bruge samme content plan til at planlægge og optimere ud fra.

Vi startede med at bekrive, hvorfor Loggershut blev skabt, netop fordi vi kender vigtigheden af godt content, men det kan være særdeles tidskrævende at skabe content og i særdeleshed personligt content. Derfor slutter vi denne artikel af med at bekrive de mange fordele, som du får ved at anvende brugergenereret content:

Brugergenereret content

Indenfor social media marketing taler man om brugergenereret content. Som i mange andre sammenhænge, så findes der engelske forkortelser for dette: UGC (User generated content) eller UCC (user created content), som også dækker over begrebet brugergenereret indhold. Men hvorfor er brugergenereret indhold så vigtigt?

Når vi taler influencer marketing, så er det super vigtigt fordi, at influencerne, for dit brand eller din virksomhed, kan skabe det content, som du har svært ved at producere med jævne mellemrum. Enhver der har siddet med en årsplan og fastlagt sit marketingmix ved, at det er utroligt ressourcekrævende at gennemføre en ambitiøs plan.

Vælger du derfor at bruge influencers til at skabe brugergenereret content, så kan du let med eksempelvis 14-dages mellemrum skabe nyt indhold omkring dine produkter og services. Og der er ingen begrænsninger i forhold til, om du vælger influencers som har: Blogs, Vlogs (video), Instagram eller eksempelvis Twitter, som deres foretrukne medie.

Du får på den måde:

  • Content, som du efterfølgende har rettighederne til at bruge igen og igen
  • Trafik til din butik og/eller webshop, hvor der er mulighed for at sælge flere varer eller services
  • Branding og opmærksomhed via de sociale medier
  • Ikke spamagtigt indhold som virker bedre, end traditionel outbound reklame

Med influencerens accept, kan du efterfølgende lave en såkaldt: Dark post. En dark post er opfundet af Facebook, men bruges i dag på stort set på alle SoMe platforme. På Instagram og Snapchat er det endda blevet standard med muligheden for at lave dark posts, så det er let for dig at arbejde med. I alt sin enkelthed betyder det, at du blot kan genbruge influencerens post i din markedsføring, så du derved skaber nyt og autenticitet i dit content.

På den måde tager du den social medie engagement, som influenceren har skabt, og genbruger denne post via social media advertising, eller blot som en del af dit email-nyhedsbrevs-flow.

Har du eksempelvis en butik i Aarhus, og du har en influencer fra samme by, så kan du booste den aarhusianske influencers post i Aarhus. Er det en kendt personlighed eller en key opinion leader fra Aarhus i din branche eller niche, eller i aarhusianske medier generelt, så kan du via en dark post opnå, at influenceren bliver til en lokal ambassadør, for dit brand.

Du indsætter på den måde influencerne ind i dit cross channel mix, og du undgår at dit branding content udelukkende er kommercielle posts, som måske reelt egner sig bedre til at vise til dine forretningsforbindelser eller aktionærer, som ikke er din kernemålgruppe, når vi taler salg.

 

 

Content marketing på Instagram

content marketing i Danmark

Dansk content marketing kampagne

Content marketing skaber salg

Produkter sælges via content marketing

Produkter sælges via content marketing